Googlen yritysprofiili eli Google Business profile on maksuton tapa markkinoida yritystä – näin perustat tilin ja ylläpidät sitä
Googlen yritysprofiili on erinomainen maksuton tapa markkinoida yritystä. Erityisen hyvä se on paikallisille yrityksille silloin, kun potentiaalinen asiakkaasi etsii palvelua tietystä kaupungista. Goolen yritysprofiililla tarkoitetaan sitä, kun Googlesta palvelua tai tuotetta hakiessa tulee karttanäkymä, jonka alle on listattuna yrityksiä. Profiilin voi jokainen yritys perustaa itse ja tiliä hallinnoidaan Google-tilin kautta – riittää siis, että sinulla on Gmail-osoite. Mikäli kyseessä on isompi yritys, jolla on useita viestinnän tekijöitä, kannattaa luoda oma erillinen Google-tili. Ja kuten yrityksen verkkosivut, myös Googlen yritysprofiili kannattaa optimoida yrityksen palveluita kuvaaville avainsanoille.
Googlen yritysprofiilissa voit:
- lisätä yrityksesi verkkosivut, ajanvarauksen, sekä sosiaalisen median kanavat
- laittaa valokuvia yrityksestäsi
- pyytää arvosteluja asiakkailtasi
- lisätä palvelusi ja tuotteesi
- ilmoittaa aukioloaikasi ja poikkeusaukioloajat
- vastaanottaa viestejä asiakkailtasi.
Alla kuva helsinkiläisten kampaamoiden yritysprofiileista, jotka tulevat ensimmäisenä näkyviin haettaessa ”kampaamo Helsinki”.
Näin perustat Googlen yritysprofiilin
Yritysprofiilin luominen on helppoa. Alla näet kuvat profiilin perustamisen eri vaiheista, jotta voit valmistautua profiilin luomiseen.
Ennen kuin aloitat: etsi muutama valokuva yrityksestäsi, sekä kirjoita max. 700 merkin mittainen kuvaus yrityksestäsi ennakkoon.
1. Mene osoitteeseen https://www.google.com/business/ ja kirjaudu sisään oikeasta yläkulmasta. Mikäli sinulla ei vielä ole Google-tiliä, luo se ensin.
3. Kirjoita yrityksen nimi sellaisena kuin se on. Älä lisää muuta.
4. Valitse yrityksen toimiala sen mukaan, mikä kuvaa sitä parhaiten. Hakutoiminnolla löydät valmiita toimialaehdotuksia.
5. Kerro missä palvelet asiakkaitasi. Mikäli toimintasi on pääosin paikkasidonnaista, kannattaa alue ilmoittaa. Alue näkyy yritysprofiilissasi.
6. Lisää yrityksesi yhteystiedot. Pidä huoli, että yhteystiedot ovat samat kuin esimerkiksi verkkosivuillasi tai sosiaalisessa mediassa.
7. Lisää aukioloajat, mikäli yrityksesi on avoinna tiettyyn aikaan. Aukioloaikoja voi ja kannattaa muuttaa poikkeustilanteissa, sillä asiakkaat voivat katsoa aukioloaikoja yritysprofiiliin ilmoitettujen aikojen perusteella.
8. Ilmoita sallitko asiakkaidesi lähettää sinulle viestejä yritysprofiilin kautta. Mikäli sallit viestit, muista vastata niihin!
9. Lisää yrityksesi kuvaus, jonka olet tehnyt jo ennakkoon.
10. Lisää valokuvia yrityksestäsi sekä tarjoamistasi palveluista. Valokuvat luovat parhaimmillaan positiivisia mielikuvia palveluistasi ja tuotteistasi, sekä houkuttelevat asiakkaita luoksesi.
11. Klikkaile eteenpäin ja julkaise profiilisi. Google tarkistaa profiilin ennen julkaisemista.
Näin muokkaat ja ylläpidät Googlen yritysprofiilia
Googlen yritysprofiilia voidaan ylläpitää oman Google-tilin kautta. Ylläpidon näkymästä voit lisätä palveluitasi, tuotteitasi, kirjoittaa ajankohtaisia päivityksiä ja luoda tarjouksia. Ylläpito on helppoa, mutta alla muutama vinkki profiilin täydentämiseen.
Alla olevassa kuvassa yritysprofiilin päivitysnäkymä.
Päivityksen luominen mahdollistaa asiantuntijuuden esiin tuomisen. Voit luoda yritysprofiiliin päivityksiä sosiaalisen median kaltaisesti. Jos kirjoitat blogia, tuo kirjoituksia esiin profiilissa silloin tällöin. Alla näet vaiheet päivityksen luomiseen. Klikkaa ensin ylläpitonäkymästä ”Lisää päivitys”. Kirjoita max. 1500 merkin teksti ja lisää linkki esimerkiksi blogiisi. Lisää päivitykseen myös kuva. Saat esikatsella päivityksen ennen julkaisua.
Palveluiden lisääminen profiiliin on helppoa ja nopeaa. Kirjoita ennakkoon palvelustasi max. 300 merkin mittainen kuvaus ja lisää palvelusi profiiliin (klikkaa ylläpitonäkymästä palveluiden muokkaukseen). Mukaan voi myös laittaa palveluiden hinnat.
Lisää linkki varauskalenteriisi, mikäli vastaanotat asiakkaita varauskalenterin kautta.
Kun otat Google Business -profiilin käyttöösi, muista päivittää sitä. Mikäli saat asiakkailtasi arvosteluja, muista vastata niihin.
Ja ennen kaikkea – hyödynnä tämä maksuton hakukonenäkyvyyden mahdollisuus!