Miten hakukoneoptimointi toimii?
Olet ehkä kuullut sanottavan, että ”verkkosivut pitää hakukoneoptimoida”, mutta mitä ihmettä se oikein tarkoittaa? Miten hakukoneoptimointi toimii? Käytännössä se tarkoittaa verkkosivustosi optimointia niin, että se löytyy Googlesta sellaisilla hakusanoilla, joita potentiaaliset asiakkaasi käyttävät. Lisäksi se tarkoittaa sitä, että sivustosi on teknisiltä ominaisuuksiltaan sellainen, että sen mahdollisuus löytyä Googlesta on korkea.
Hakukoneoptimointi on siis yksinkertaisuudessaan liuta erilaisia toimenpiteitä, joita tehdään sekä verkkosivuston sisältöihin, verkkosivuston sisällä oleviin teknisiin ominaisuuksiin, että verkkosivuston ulkopuolella tapahtuviin asioihin.
Miten hakukoneoptimointi toimii?
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimoinnin prosessi etenee seuraavilla toimenpiteillä:
- SEO-työn tavoitteiden asettaminen
- SEO-auditointi ja nykytilan katsaus verkkosivustolle
- Avainsanatutkimus- ja kartoitus
- Kilpailija-analyysi
- Teksti- ja kuvasisältöjen sekä rakenteen muokkaus avainsanakartoituksen perusteella
- Verkkosivujen tekninen optimointi
- Sivuston ulkopuolinen näkyvyys
- Tulosten seuranta
Optimointiprojektin alussa tehdään sivustolle auditointi, jossa selvitetään mitä kaikkea sivustolla tulee teknisesti ja sisällöllisesti tehdä. Tämän jälkeen tehdään avainsanatutkimus ja kartoitetaan, mitkä löydetyistä avainsanoista sopivat parhaiten kuvaamaan yrityksesi toimintaa, palveluita ja tuotteita. Myös blogikirjoituksia varten voidaan etsiä ns. pitkän hännän avainsanoja eli esimerkiksi kysymyksiä, joita ihmiset hakevat.
Kun nykytila on selvitetty ja avainsanat löydetty, muokataan verkkosivuston rakennetta tarvittaessa. Hakukoneoptimoinnin ja avainsanojen käytön kannalta on järkevintä, että jokainen palvelu on omalla sivullaan, jotta jokaiselle palvelulle voidaan kohdistaa omat avainsanat. Tämän lisäksi optimoidaan kuvat ja tekstisisällöt.
Edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen tai rinnalla tehdään verkkosivuston tekninen optimointi. Teknisessä optimoinnissa muun muassa tarkastetaan verkkosivuston eri sivujen indeksoituminen Googleen, sivuston turvallisuus, virhekoodeja antavat sivut, sivujen metatiedot, latautumisnopeudet ja niin edelleen.
Verkkosivuston näkymistä Googlessa voi myös edistää se, miten sivu on saanut linkityksiä toisilta verkkosivuilta ja löytyykö yritykseltä esimerkiksi Google Business -profiili. Jos ja kun verkkosivulle linkitetään toisilta luotettavilta sivuilta, Google ymmärtää, että verkkosivustosi on hyödyllinen ja luotettava – ja parantaa näkyvyyttäsi. Myös hyvä sosiaalisen median näkyvyys ja muu brändinäkyvyys voi edesauttaa asiaa.
Hakukoneoptimoinnin tulokset
Hakukoneoptimoinnilla voidaan saada nopeitakin tuloksia aikaan – tai sitten niissä voi hetki kestää. Hakukoneoptimointi ei ole mikään pikajuoksu vaan maraton, jonka aikana sinnikkäästi ja perustellusti työstetään verkkosivuston näkyvyyttä eteenpäin.
Tuloksia kuitenkin melko varmasti tulee. Kukaan (korostan, ei kukaan, ainakaan laillisin keinoin) voi luvata Googlen ykkössijaa, mutta voi luvata, että näkyvyys paranee ja että näkyvyyden nousua seurataan ja mitataan.
Jos mietit, miten yrityksesi näkyvyyttä voi parantaa – varaa maksuton 30 minuutin tapaaminen, jonka aikana saat tietää, mitä sivustollasi kannattaisi tehdä Google-sijoitusten parantamiseksi.