Ostajapersoonat
Ostajapersoona, asiakaspersoona, kohderyhmä, ihanneasiakas, unelma-asiakas… rakkaalla asiakkaalla on monta nimeä, mutta tiedätkö keitä he oikeasti ovat ja miksi he ostaisivat palveluita tai tuotteita yritykseltänne?
Ostajapersoonan määrittely on tärkeää siksi, että yrityksenne oppii ymmärtämään unelma-asiakkaidenne ostomotiivit sekä ongelmat ja haasteet, joihin teidän yrityksenne palvelut tai tuotteet voivat tuoda ratkaisun. Ostajapersoonia luodessa on hyvä havaita myös ostamisen esteitä – perinteisten ikä, paikkakunta, perhetilanne -tietojen lisäksi.
Ostajapersoonan määrittely auttaa yritystänne muun muassa:
- luomaan eri ostajapersoonia kiinnostavaa sisältöä
- kohdentaa viestintäänne potentiaalisille asiakkaille
- tunnistamaan ostamisen esteitä
- tunnistamaan ne asiakkaan ongelmat ja haasteet, jotka yrityksenne voi ratkaista
- valitsemaan relevantit viestintäkanavat yrityksellenne
- luomaan kohdennettua mainontaa sosiaalisessa mediassa.
Määritelläänkö yrityksenne ostajapersoonat yhdessä?