Viestintäsuunnitelma

Viestintäsuunnitelma vähentää stressiä ja auttaa arjen viestintätyön toteuttamisessa. Tuntuuko, että yrityksenne viestintä on päämäärätöntä roiskimista viestintäkanavasta toiseen, ilman järkeviä sisältöjä? Huomaatko, että viestinnästänne puuttuu suunnitelmallisuus ja yrityksenne ei tiedä kenelle viestiä – ja viestii siksi kaikkea kaikille? Puuttuuko yritykseltänne viestinnän vuosikello?

Hyvä viestintäsuunnitelma takaa sen, että viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteet tukevat yrityksen liiketoiminnan tavoitteita, ostajapersoonat on määritelty ja niitä osataan hyödyntää viestintäkanavien ja -sisältöjen valinnassa ja toteuttamisessa sekä viestinnän toimenpiteitä osataan mitata oikein.

Viestintäsuunnitelma. Kuvassa tietokone, ja kädet jotka näpyttelevät konetta.

Viestintäsuunnitelman laadinnassa on hyvä muistaa viisi asiaa:

  1. Määrittele liiketoiminnan tavoitteet: ilman tavoitteita on vaikea tietää, mitä viestinnällä pitää saada aikaan.
  2. Laadi ostajapersoonat: tutustu yrityksenne asiakkaisiin ja pohdi, mikä on se ongelma, jonka yrityksenne voi asiakkaalta ratkaista tai mikä on asiakkaan ostomotiivi?
  3. Määrittele yrityksenne käyttämät viestintäkanavat: mitä sosiaalisen median kanavia käytätte, miten näytte eri digikanavissa, tarvitsetteko medianäkyvyyttä tai -mainontaa?
  4. Tee sisältösuunnitelma: laadi sisältökonsepteja, mieti millaista sisältöä yrityksenne tuottaa eri ostajapersoonille ja missä kanavissa sisältö jaetaan. Älä unohda resurssoida viestintäänne!
  5. Mieti, miten mittaatte viestintäänne: millä tavalla todennat sen, että viestintä on edesauttanut saavuttamaan liiketoiminnan tavoitteita tai miten yksittäiset sisällöt tai kampanjat ovat toimineet?

Kaipaako yrityksenne viestintä selkeytystä ja suunnitelmallisuutta? Autan yrityksiä suunnittelemaan ja toteuttamaan luottamusta ja näkyvyyttä herättävää viestintää – ilman stressiä!

Ota yhteyttä