
Hakukoneoptimointi – miksi, mitä ja miten?
Hakukoneoptimointi eli Search Engine Optimization on verkkosivujen sisällön, teknisten ominaisuuksien ja verkkosivun ulkoisen potentiaalin optimointia siten, että verkkosivut löytyvät hakukoneista mahdollisimman korkeilta sijoilta – saaden sitä kautta tietysti klikkauksia ja myyntiä potentiaalisilta asiakkailta.
Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan luonnollista näkyvyyttä hakukoneissa, eikä se siis ole sama asia kuin maksettu mainonta.
Miksi hakukoneoptimointi?
Jopa 68 % ihmisten verkkokäyttäytymisestä alkaa hakukoneella.
Ajattele! Melkein 70 % niistä ihmisistä, jotka avaavat verkkoselaimensa, klikkaavat ensimmäisenä hakukoneelle ja googlettavat. Lähde: Ahrefs.com
He etsivät kokemuksia matkakohteista, sopivaa terapeuttia, johdon valmennusta tai mitä tahansa muuta ratkaisua ongelmiinsa. Heillä on aina jokin tarve; on se sitten pelkkä tiedonhaku, tietyn palvelun osto tai palveluiden vertailu keskenään.
Silloin kun potentiaalinen asiakas hakee tietoa, on pelkästään hyödyllistä, että palveluntarjoajien verkkosivut ovat Googlen ensimmäisellä sivulla ja mieluiten mahdollisimman kärjessä (koska kuka meistä muka jaksaa selata kovin paljon etusivua pidemmälle).
Vieläkö mietit miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Mitä on hakukoneoptimointi vuonna 2025 – riittääkö enää pelkkä näkyvyys Googlessa?
Hakukoneoptimointia on perinteisesti pidetty niin sanottuna Google-optimointina. Eikä mikään ihme, sillä valtaosa meistä käyttää edelleen Googlea pääasiallisena hakukoneenaan. Mutta tänä päivänä näkyvyys ei enää tarkoita pelkästään sijaa Googlen sinisissä linkeissä.
Tekoälypohjaiset vastaukset, kuten Googlen AI Overviews ja Bingin Copilot, tuovat suoria vastauksia hakutulossivun yläreunaan. Samalla Google näyttää yhä enemmän Instagram-julkaisuja, TikTok-videoita, Reddit-keskusteluja ja YouTube-shortseja hakutulosten seassa.
Toisin sanoen: hakukoneoptimointi ei ole enää pelkkää Google-näkyvyyden tavoittelua, vaan laajaa digitaalista löydettävyyttä.
Tänä päivänä hakukone voi olla yhtä hyvin Instagramin hakukenttä, ChatGPT tai YouTube, ja siksi hakukoneoptimointi tarkoittaa yhä useammin myös optimoitua sisältöä eri alustoilla.
Hakukoneoptimointi on edelleen löydettävyyden ydin, mutta sen kenttä on laajentunut. Siksi kysymys ei ole enää vain siitä, näytkö Googlessa, vaan siitä, oletko löydettävissä hakukoneissa – käyttää asiakkaasi hakukoneena mitä tahansa.
Google-hakukoneoptimointi on edelleen kaiken keskiössä
Sen jälkeen, kun olet lukenut edellisen kappaleen, saatat ahdistua. Pitääkö nyt optimoida myös tekoälylle, Instagramiin ja Youtubeenkin? No riippuu tietysti täysin liiketoimintasi tavoitteista sekä kanavavalinnoista.
Mutta:
Hyvin optimoitu verkkosivu, jossa on selkeä rakenne, hyvä kieli, oikeat avainsanat ja aitoa arvoa tarjoavaa sisältöä, toimii myös tekoälyvastauksissa, ilman että sitä tarvitsee “tekoälyoptimoida” erikseen. Tästä on erinomaisena esimerkkinä kaksi asiakastamme, toinen teollisuuden alalta ja toinen terapiapalveluita tarjoava yritys: kun sisällöt optimoitiin oikein, sisältö päätyi myös tekoälyn vastauksiin – heti Googlen yläreunaan.
Tekoäly, kuten Googlen AI Overview tai ChatGPT, suosivat samoja asioita kuin hyvä SEO: asiantuntevaa, ymmärrettävää ja kysymyksiin vastaavaa sisältöä. Samoin YouTube ja Instagram.
Toisin sanoen: kun teet niin sanotun Google-hakukoneoptimoinnin kunnolla, olet jo usean askeleen edellä muuallakin. Mikään algoritmi tai kanavien muutos ei poista sitä faktaa, että asiakas etsii verkosta sisältöä, joka vastaa hänen tarpeeseensa.

Hakukoneoptimoinnin vaiheet
SEO ilman stressiä -metodillamme
SEO ei ole yksittäinen toimenpide, vaan harkittu prosessi, jossa jokainen vaihe tukee näkyvyyttä ja liiketoimintaa pitkäjänteisesti. Kun hakukoneoptimoinnin tekee verkkosivuille strategisesti ja perusteellisesti, se noudattaa tiettyä protokollaa: sellaista, joka tuo tuloksia ja vähentää stressiä.
Siksi kehitimme SEO ilman stressiä -metodin: viiden vaiheen kokonaisuuden, jonka avulla verkkonäkyvyyttä rakennetaan fiksusti, lempeästi ja liiketoimintaa tukien:
- Syvennä: ymmärretään asiakkaanne ja näkyvyytenne nykytila
- Suunnittele: rakennetaan näkyvyytenne suunta
- Sanoita: kirjoitetaan sisällöt, jotka löytyvät ja vakuuttavat
- Selkeytä: poistetaan tekniset ja rakenteelliset esteet näkyvyyden tieltä
- Seuraa: ylläpidetään näkyvyyttä ja tehdään muutoksia dataan (ei mutuun) perustuen
SEO ilman stressiä:
Syvennä
Syvennä-vaiheessa teemme taustatyötä: verkkosivustonne nykytilan selvittäminen, sisältöpuutteet ja tekniset ongelmat – kaikki ratkeavat, kun syvennymme nykytilaan. Syvennymme myös asiakkaidenne ajatuksiin avainsanatutkimuksen avulla ja tutkimme kilpailija-analyysin avulla, mitä kilpailijanne tekevät ollakseen Googlen kärjessä. Kaikkea tätä edellyttää selkeä visio siitä, mitä yrityksenne haluaa liiketoiminnaltaan: lisää rahaa, työntekijöitä, ajatusjohtajuutta?
Suunnittele
Suunnittele-vaiheessa päätämme millä keinoin tavoitteisiin päästään. Teemme selkeän SEO-strategian, jossa selviää, millä hakutermeillä lähdemme tavoittelemaan näkyvyyttä ja millainen verkkosivurakenne vie teidät eteenpäin. Mietimme, miten voimme kehittää brändinäkyvyyttä verkkosivustonne ulkopuolella (backlinkit + Googlen yritysprofiili).
Sanoita
Sanoita-vaihe on yksi tärkeimmistä, sillä asiakas kaipaa aina sisältöä ja vastauksia kysymyksiinsä. Kirjoitamme palvelusivut, blogiartikkelit, asiakastarinat ja muut sisällöt asiakkaan kieltä puhuen ja avainsanatutkimuksen tuloksia hyödyntäen. Tämä on kaiken hakukoneoptimoinnin (kasvis)pihvi ja löydettävyyden avain.
Selkeytä
Selkeytä-vaihe käy käsikädessä sanoittamisen kanssa. Selkeyttämisellä tarkoitetaan verkkosivun rakenteen selkeyttämistä asiakasystävälliseksi, sekä teknisten esteiden poistamista yhdessä verkkosivukehittäjänne kanssa (ne, jotka selvisivät, kun syvennyimme aluksi verkkosivustoonne). Optimoimme verkkosivusi kuvat (pienet kuvat ovat kivoja – nopeuttavat sivustoa), tarkistamme verkkosivusi nopeuden ja huolehdimme, että tekniset asiat ovat kunnossa.
Seuraa
Seuraa-vaiheessa seuraamme työn tuloksia ja teemme muutoksia perusten dataan, ei mutuun.
Hakukoneoptimoinnin hinta
Tyypillisesti edellä mainittu viiden vaiheen prosessi kestää 4–6 kuukautta ja se toteutetaan mieluiten jatkuvana prosessina siten, että kuuden kuukauden jälkeenkin hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto jatkuu ja kaikki verkkosivun muutokset huomioidaan hakukoneiden näkökulmasta – myös uudet palvelut ja niiden kuvaukset.
Hakukoneoptimoinnin hinta riippuu verkkosivuston koosta ja sisällöntuotannon määrästä, mutta keskiarvio hinnasta on usein 800–1600 € /kuukaudessa.
Kiinnostuitko?
Tutustu hakukoneoptimoinnin paketteihimme:
SEO All Inclusive
Soveltuu erinomaisesti keskisuurille yrityksille, joilla ei ole resurssia tai intoa tehdä omatoimista hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon työtä.
Teille, jotka haluatte kasvaa ilman jatkuvaa stressiä ja kaaosta.
SEO Guided Tour
Soveltuu erinomaisesti pienille yrityksille, joilla on resurssia ja intoa tehdä omatoimista hakukoneoptimoinnin työtä.
Sinulle, joka pyörität kaikkea itse, mutta haluat asiantuntijan tukea tekemiseesi.
Kaipaatko jotain kevyempää?
Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimuksella selvitämme, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät oikeasti palveluitasi, kuinka paljon avainsanoja haetaan kuukausitasolla ja mikä on avainsanojen kilpailutilanne.
Kilpailija-analyysi
Palatko halusta tietää, mitä kilpailijasi tekevät, koska löytyvät Googlesta paremmin? Kilpailija-analyysillä selvitämme, mitä sinä voisit oppia kilpailijoiltasi tai miten voisit parantaa Google-näkyvyyttäsi erottautuaksesi kilpailijoistasi.