Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimus on paitsi yrityksesi verkkosivujen hakukonenäkyvyyden perusta – myös erinomainen tapa tutkia, hakeeko palveluitasi Googlesta tai muista hakukoneista kukaan. Avainsanatutkimuksen ideana on selvittää, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät oikeasti palveluitasi, kuinka paljon avainsanoja haetaan kuukausitasolla ja mikä on avainsanojen kilpailutilanne – eli kannattaako yrityksesi lähteä kilpailemaan tietyillä avainsanoilla vai olisiko jokin toinen vaihtoehtoinen sana, jolla kiilata Googlen kärkeen.
Avainsanojen valinnassa kannattaa olla tarkkana ja pohtia muun muassa avainsanan kilpailutilannetta sekä avainsanaa käyttävän hakijan hakuintentiota eli syytä hakea hakusanalla. Voi olla, että löytämääsi hyvää avainsanaa haetaan niin paljon, että sillä kilpaileminen Google-haussa olisi mahdotonta. Voi myös olla, että kun googletat valitsemasi hyvän avainsanan, huomaat, että tulokset ovat aivan jotakin muuta, kuin mitä palvelusi edustaa.
Avainsanatutkimuksen parhaat hyödyt saadaan, kun tuloksia käytetään verkkosivuilla. Älä siis unohda käyttää valikoituja avainsanoja eri palvelu- ja tuotesivuillasi.
Avainsanatutkimuksen neljä kriittisintä vaihetta ovat:
1. Brainstormaus
Kirjoita ylös kaikki ne sanat ja hakusanat, mitkä tulevat mieleesi koskien palveluitasi tai tuotteitasi. Mieti millä hakusanoilla asiakkaasi palveluitasi voisivat hakea ja millä sanamuodolla. Voit tehdä hakusanalistauksen per palvelu.
2. Tutki, haetaanko hakusanoja oikeasti
Ota käyttöösi jokin maksuton tai maksullinen ohjelma, jonka avulla selvität, haetaanko palveluitasi oikeasti. Tällaisia ohjelmia ovat esimerkiksi SEMrush tai Google Trends. Ohjelmat antavat tietoa avainsanojen hakumääristä ja kilpailutilanteesta.
3. Valitse sopivat avainsanat verkkosivuillesi
Tutki löytämiäsi avainsanoja; mikä avainsana sopisi millekin verkkosivustosi sivulle? Käytä valittua avainsanaa verkkosivuillasi metatiedoissa, H1-otsikossa, H2-otsikossa, tekstisisällössä, urlissa ja mahdollisten valokuvien nimissä. Huom! Älä koskaan muokkaa urlia ilman 301-uudelleenohjausta.
4. Nauti Google-näkyvyyden kasvusta
Saatat huomata, että Google-näkyvyys paranee edellä mainittujen toimenpiteiden ansiosta. Mutta muista, että hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, eikä tulokset näy päivässä.
Ahdistaako ajatus avainsanatutkimuksesta? Teen sen mielelläni puolestasi.