Hyvä yritysblogi löytyy hakukoneista – ja tuo lisää asiakkaita 

4.9.2024
Naisen kädet kirjoittamassa näppäimistöllä hyvää yritysblogia.

Hyvä yritysblogi on yksi asiakashankinnan tärkeimmistä keinoista. Yritysblogin kautta on mahdollista tuoda esille yrityksenne asiantuntijuutta omalla toimialallanne ja vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat ammattitaidostanne. Ja saada lisää paljon toivottuja asiakkaita. 

Yritysblogia voi kirjoittaa itse, tai sen kirjoittamisen voi ulkoistaa. Teki kummin tahansa, on blogin kirjoittaminen hyödyllistä. Hyvin kirjoitettu blogikirjoitus voi toimia sisäänheittäjänä yrityksen verkkosivuille ja palveluihin sekä toimia muun sisältömarkkinoinnin perustana.  

Hyvä yritysblogi löytyy hakukoneista 

Timanttinen sisältö ei yksinään riitä hyvään yritysblogiin, jos kukaan ei löydä sitä. Voitte tietysti jakaa kirjoituksianne sosiaalisen median kanavissa ja uutiskirjeissä, mutta voi olla, että näillä konsteilla levikki jää pieneksi.  

Jos tavoitellaan yrityksen blogista asiakashankinnan välinettä, kannattaa sen löytyä hakukoneista silloin, kun potentiaalinen asiakkaanne etsii tietoa toimialastanne.  

Ajatellaan, että toimitte matkailun alalla ja olette matkatoimisto. Teillä on tietyt palvelusivut, joissa kerrotte tarjoamistanne matkapaketeista. Palvelusivuille ei välttämättä kuitenkaan mahdu yksityiskohtaista kohdetietoa tai asiakaskokemuksia tarjoamistanne matkakohteista – tällöin laajentaminen blogin puolelle voi olla erinomainen vaihtoehto. Jos teette esimerkiksi matkoja Prahaan, voisitte kirjoittaa blogikirjoituksen Prahan matkakokemuksista, sillä hakusanaa ”Praha kokemuksia” haetaan kuukausittain hakukoneista noin 140 kertaa.  

Jos potentiaalinen asiakas etsii hakukoneesta kokemuksia Prahasta matkakohteena, voivat he päätyä blogiinne, vakuuttua kokemuksista ja varata Prahan matkan toimistonne kautta.  

Yllä oleva esimerkki vetää mutkat suoraksi, mutta käytännössä katsoen hyvä yritysblogi koostuu aiheista, jotka liittyvät palveluunne, mutta eivät markkinoi sitä suoraan.  

Hyvän yritysblogin hakukonemenestys taulukkona.
Tämä on kuvakaappaus verkkosivulta, jossa on optimoitu pääasiallisesti pelkkiä blogikirjoituksia. Sen avulla kesäkuukausina klikkaukset sivuille ovat lisääntyneet.

4 vinkkiä hyvän yritysblogin kirjoittamiseen 

  1. Älä kirjoita mutulla. Selvitä millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaanne oikeasti hakevat tietoa toimialastanne. Selvitystyön voi tehdä avainsanatutkimuksen avulla, jonka voi tehdä itse tai tilata esimerkiksi Sini.zeniltä. Avainsanatutkimus voi toimia myös erinomaisena ideapankkina kirjoituksiin – kun sinulle selviää, että ”Praha kokemuksia” -hakusanalla on 140 hakua kuukaudessa, kannattaa siitä ehkä tehdä blogikirjoitus.  
  1. Kun optimoit blogikirjoitusta, muista käyttää valitsemaasi avainsanaa seuraavissa kohdissa kirjoitusta: 
    • H1-otsikossa + H2-otsikossa (eli pääotsikossa ja väliotsikossa) 
    • metatiedoissa (metatiedot ovat ne tekstit, jotka näkyvät Google haussa – se sininen teksti ja sen alapuolinen kuvaus) itse tekstisisällössä – avainsana on hyvä lisätä mahdollisimman alkuun  
    • urlissa eli nettisivun osoitteessa (älä muokkaa urleja ilman 301-uudelleenohjausta)  
    • blogikirjoitukseen tulevien kuvien nimissä kuvien alt+teksteissä 
    • avainsanaa voi taivuttaa, mutta aina parempi, mitä samankaltaisemmin se esiintyy tekstissä.  
  1. Blogikirjoituksista kannattaa laittaa linkki palvelusivuillesi, mikäli se järkevästi kirjoitukseen sopii. Blogia lukeva asiakas voi olla kiinnostunut siitä, millaista palvelua tarjoat blogikirjoituksen aiheeseen liittyen.  
  1. Vastaa blogissasi lukijan kysymykseen ja anna arvoa. Jos potentiaalinen asiakas on etsinyt kokemuksia Prahasta ja päätyy sivuillesi, varmista, että hän saa luettavakseen kokemuksia Prahasta.  

Summasummarum: hyvä yritysblogi tarjoaa lukijalleen arvoa, herättää luottamusta ja löytyy hakukoneista, kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa toimialastanne. Ainoastaan luettu ja löydetty blogi voi tuoda asiakkaita. 

Kaipaatko apua blogisisältöjen ideointiin, kirjoittamiseen tai avainsanatutkimukseen? Laita viestiä tai varaa maksuton tapaaminen, jos voin olla avuksi.