Mikä on hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe?
Kun mieleesi hiipii ajatus, että yrityksenne verkkosivut pitäisi hakukoneoptimoida, kannattaa pohtia vastausta kysymykseen miksi? Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe on aina tavoitteiden asettaminen ja ennen kaikkea perinpohjainen ajatustyö siitä, miksi haluatte optimoida yrityksenne verkkosivut. Syitä kun voi olla useita.
Hakukoneoptimoinnin ensimmäisen vaiheen suorittaminen – eli tavoitteiden asettaminen – on kriittistä siksi, että se vaikuttaa tehtävään hakukoneoptimoinnin työhön ja hakukoneoptimoinnin toiseen vaiheeseen, eli avainsanatutkimukseen. Hakukoneoptimoinnin tavoitteina voi olla esimerkiksi myynnin kasvattaminen, työntekijöiden löytäminen, brändin tunnettuuden lisääminen, tai asiantuntijuuden esiintuominen.
Tavoitteiden pohtimisen jälkeen on ratkaistava se, millä tasolla ja millaisilla toimenpiteillä hakukoneoptimointia lähdetään tekemään. Riippuen tavoitteista, hakukoneoptimoinnin prosessi voi olla mittava ja koko sivustoa koskeva, tai kevyempi sisältöjen viilaus valituilla sivuilla. Tavoitteiden asettamisen jälkeen on järkevää luoda strategia ja toimenpidelista siitä, miten sivuston kanssa edetään. Viimeistään tässä vaiheessa on hyvä tutkia tai tutkituttaa myös sivuston tämänhetkinen näkyvyyden tila. Sen voi tehdä esimerkiksi kevyellä maksuttomalla SEO-auditoinnilla, jossa selvitetään, millä avainsanoilla verkkosivu löytyy jo hakukoneista tai järeämmällä maksullisella auditoinnilla, jossa saa lisäksi tietoon kaikki sivuston tekniset haasteet hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Hakukoneoptimoinnin ensimmäisessä vaiheessa kannattaa asettaa konkreettisia tavoitteita
Kun ylätason tavoitteet on määritelty, voidaan hakukoneoptimoinnin ensimmäisessä vaiheessa asettaa myös konkreettisia, mitattavia tavoitteita. Näitä voivat olla esimerkiksi paremmat sijoitukset valituilla avainsanoilla, yleisen hakukonenäkyvyyden parantuminen, myynnin kasvu tai lisääntyneet avoimet työhakemukset. Konkreettisten tavoitteiden asettaminen helpottaa hakukoneoptimoinnin tulosten mittaamista; nouseeko hakukonesijoitukset, kasvaako myynti tai pääsikö verkkosivusto hakukoneessa kilpailijan ohitse kriittisellä avainsanalla?
Tavoitteiden toteutumisen seuranta on hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeää. Jos näyttää siltä, että tehdyillä toimenpiteillä ei aivan ole päästy haluttuihin tuloksiin, on selvitettävä mistä se johtuu. Miksi kilpailija edelleen sijoittuu paremmin tai miksi myynti ei kasva, vaikka hakukonenäkyvyys on parantunut? Hakukoneoptimoinnin prosessi harvoin on kertaluontoinen rysäys, vaan jatkuvaa tekemistä. Ja juuri sen vuoksi on järkevää, että hakukoneoptimoinnin tavoitteet määritellään ennen kuin toimenpiteitä aloitetaan.
Esimerkki tavoitteiden asettamisesta
Oletetaan, että yrityksenne tarjoaa myyntivalmennusta. Sen lisäksi, että saatte jo kauppaa omilla myyntitaidoillanne, haluaisitte lisää asiakasvirtaa orgaanisen hakukonenäkyvyyden kautta ja lisätä myyntivalmennusten myyntiä. Nämä olisivat hakukoneoptimoinnin tavoitteet, jotka asettaisitte hakukoneoptimoinnin ensimmäisessä vaiheessa. Sen lisäksi tavoitteiksi voisi asettaa hakukonesijoitusten nousu sanalla ”myyntivalmennus” sekä uusien asiakkaiden saaminen hakukoneen kautta (tätä luonnollisesti kannattaisi mitata siten, että uusilta asiakkailta kysytään, mistä saivat tiedon yrityksen palveluista).
Ja kun tavoitteenne olisi asetettu, tulee pohtia millä hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä kyseisiin tavoitteisiin päästään.