Hakukoneoptimointi on yrityksen markkinoinnin hidas, mutta toimiva kassa

26.9.2023
Yrityksen markkinoinnin hidas kassa on hakukoneoptimointi. Kuvassa liikennemerkki, jossa lukee slow down.

Olet saattanut huomata, että kaupan alalla on perustettu jo vuosien ajan niin sanottuja hitaita kassoja. Niiden perimmäinen ajatus on, että ei pidä hätäillä. Olet ehkä myös saattanut huomata, että kiire lisääntyy – niin meillä yrityksen markkinointia tekevillä, kuin arjessa yleensäkin. Moni markkinoinnin ja viestinnän toimenpide olisi pitänyt tehdä mieluiten eilen ja lisää tehtäviä kasaantuu. Paine myynnistä ja tuloksen tekemisestä kasvaa ja stressi lisääntyy.

Oikotietä onneen ei liene olemassa, mutta helpotusta kylläkin. Hakukoneoptimointi on nimittäin yrityksen markkinoinnin hidas, mutta toimiva kassa. Ja mitä tällä tarkoitan? En suinkaan sitä, että hakukoneoptimoinnin tekeminen olisi erityisen hidasta, vaan sitä, että sen tekeminen perustuu huolelliseen tutkimustyöhön ja perustavanlaatuiseen tutkimustyön tulosten hyödyntämiseen. Hakukoneoptimoinnissa ei käytännössä katsoen ole väliä sillä, lisäätkö verkkosivuillesi sisällöt vielä tänään ylitöinä vai teetkö sen huomenna.

Jos sinulle ei ole vielä ihan selvää, miten hakukoneoptimointi toimii, lue aiempi blogikirjoitukseni aiheesta.

Yrityksen markkinoinnin ei tarvitse olla pelkästään pikajuoksua

Hitaiden kassojen tarkoitus on tuoda asiakkaille mahdollisuus stressittömään asiointiin. Sitä on hyödynnetty erityisesti erityisryhmien asioinnissa, mutta ne ovat tuoneet iloa myös esimerkiksi lapsiperheille – tai ihan kenelle tahansa, joka haluavat ottaa kauppakäynnin vähän iisimmin. Pikajuoksuna tehtäviä markkinoinninkin toimenpiteitä on jo tarpeeksi meillä jokaisella. Hakukoneoptimointi on toimenpiteenä sellainen, että sen kanssa ei voi, eikä kannata hötkyillä (jos esimerkiksi palvelunne tai tuotteidenne sesonki on jouluna, olisi optimointia kannattanut aloittaa jo kesällä). Optimointiprosessi voi kyllä edetä rivakastikin, mutta prosessia aloitellessa on hyvä teroittaa aina yhtä asiaa: tulokset eivät ole näkyvissä huomenna, eikä vielä (välttämättä) ensi viikollakaan, mutta kun ne näkyvät, niiden on mahdollista olla pysyviä. Kun koko hakukoneoptimoinnin prosessi, tai osia siitä, tehdään huolella – tulokset näkyvät.

Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnin prosessissa on tulosten seuranta. Miten valitut optimointitoimenpiteet ovat lähteneet tehoamaan ja alkaako yrityksen markkinoinnin hidas kassa tuottaa tulosta? Optimoinnin tuloksia pitää ja kannattaa seurata aktiivisesti, mutta ei joka päivä. Erityisesti prosessin alussa heiluntaa hakukonesijoituksissa voi olla reilustikin. Kun tilannetta on jonkin aikaa seurattu, kannattaa pohtia jatkotoimenpiteitä – jotka elävät tilanteen mukaan.

On ehkä totta, että hidas kassa eikä hakukoneoptimoinnin tulosten seuranta ole kärsimättömille ihmisille. Hitaat kassat ovat kuitenkin saavuttaneet suosionsa kiireisen arjen keskellä. Ehkä sinäkin yrityksen markkinoinnin tekijänä haluat ottaa vähän stressittömämmin ja kokeilla verkkosivujenne hakukoneoptimointia? Ajattele miten hienoa olisi, kun potentiaalinen asiakkaanne hakee palveluitanne tai tuotteitanne, löytää yrityksenne ja päätyy parhaimmillaan ostotoimenpiteeseen tai yhteydenottoon. Kaikki tämä voi tapahtua vaikka keskellä yötä. Silloin kun sinä nukut rauhallista unta tietäen, että asiakkaanne löytävät teidät Googlesta, kun tarve ilmenee.

Jos yrityksenne orgaaninen Google-näkyvyys stressaa, varaa maksuton tapaamisaika kanssani! Tapaamisen jälkeen tiedät, mitä sivustollenne kannattaa tehdä ja millä hakusanoilla yrityksenne jo löytyy Googlesta.