Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää? 3 syytä optimoida verkkosivusto

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää? Hakukoneoptimointi ei ole mitään huuhaata – se on verkkosivustosi optimointia siten, että se löytyy hakukoneista parhaalla mahdollisella tavalla. Kukapa ei haluaisi komeilla Googlen ensimmäisillä sivuilla silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii palvelua?

Nykypäivän monikanavaisessa markkinoinnissa eri kanavia on runsaasti. On osattava löytää eri markkinointikanavien suosta ne itselleen parhaimmat ja julkaistava niissä yleisöä kiinnostavaa sisältöä. Se voi olla paikoin stressaavaa ja tehdä työhön hektisyyden tunnetta. Hakukoneoptimoinnin etu on siinä, että se ei ole kaikki-tänne-mulle-heti-nyt -työtä. Se on työtä, jossa tutkitaan oikeita avainsanoja tarkkaan ja optimoidaan verkkosivuston sisällölliset ja tekniset ominaisuudet niin, että löydettävyys hakukoneissa on priimaa. Etu on myös siinä, että kun tuloksia saavutetaan, ne kestävät pitkään; pitkäjänteisellä työllä sijoitukset hakukoneissa kestävät.

Kolme syytä, miksi hakukoneoptimointi on tärkeää

Syitä hakukoneoptimoinnin tärkeyteen on muitakin, mutta jo pelkästään näiden syiden takia, kannattaa oman verkkosivuston optimointia harkita:

  1. Jopa 68 % ihmisten verkkokäyttäytymisestä alkaa hakukoneella
  2. Vain 0,68 % googlettajista klikkaa hakutuloksia haun toiselta sivulta
  3. 53 % kaikesta verkkosivuliikenteestä tulee orgaanisesta hausta

Jopa 68 % ihmisten verkkokäyttäytymisestä alkaa hakukoneella. Ajattele! Melkein 70 % niistä ihmisistä, jotka avaavat verkkoselaimensa, menevät ensimmäisenä hakukoneelle ja alkavat hakea. Ja kuten ehkä omastakin hakukonekäyttäytymisestäsi tiedät, nämä 68 % voivat hakea miltei mitä tahansa; lähellä olevia palveluita, matkavinkkejä, ruokareseptejä, vinkkejä haastavaan ongelmaan tai uutta työpaikkaa. Silloin kun joku tästä hakijamäärästä hakee sinun palveluasi tai tuotettasi, kannattaa olla näkyvillä!

Vain 0,68 % googlettajista klikkaa hakutuloksia haun toiselta sivulta. Surullista, mutta totta. Aika harva jaksaa selata hakutuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle. Ensimmäinen sivu tarjoaa usein parhaat hakutulokset, tarvittavat palvelut ja hyvät vinkit. Toisen sivun hakutuloksiinkin eksytään, mutta Ahrefsin mukaan sinne päätyy vain 0,68 % googlettajista. Niin, miksi se hakukoneoptimointi on tärkeää?

53 % kaikesta verkkosivuliikenteestä tulee orgaanisesta hausta. Hieman yli puolet verkkosivujen liikenteestä tulee hakukoneista – ja nimenomaan orgaanisesta hausta. Eli ei mainoksista, vaan luonnollisesta hakukonenäkyvyydestä. Verkkosivuille löydetään tottakai muitakin reittejä, mutta hakukoneen kautta tulevan liikenteen määrä on yli puolet. Huomioi, että tässä kohtaa puhutaan kaikesta verkkosivuliikenteestä, ei yksittäisen tietyn sivun liikenteestä.  

Verkkosivujen hakukoneoptimointi on siis tärkeää siksi, että yrityksesi löytyisi hakukoneista paremmin. Jos mietit, että mitä kaikkea hakukoneoptimointiin kuuluu ja mitä se oikein tarkoittaa, käy lukemassa blogikirjoitukseni Miten hakukoneoptimointi toimii?

Tilastotiedon lähde: Ahrefs.com

Voinko auttaa?

Jos yrityksenne orgaaninen Google-näkyvyys stressaa, varaa maksuton tapaamisaika kanssani!

Tapaamisen jälkeen tiedät, mitä sivustollenne kannattaa tehdä ja millä hakusanoilla yrityksenne jo löytyy Googlesta.